Tuesday 11 March 2014

Hittade mammas Hardangerdukar

 

Jag skulle leta efter garner för att virka en filt som finns på Drops och som en kompis virkat i andra färger och garner och blev så snygg att jag ville prova på den. Men istället för att finna rätta garner fann jag en påse med några av mammas påbörjade Hardanger dukar. En var klar och hon hade påbörjat en till lika dan. Jag tror att hon ej rört dessa sedan 70-talet för jag har inget minne av att ha sett henne brodera under 80-talet och fram men jag kan ju ha fel, för jag hade ju flyttat hemifrån. Jag kan ju tyvärr ej fråga henne om detta då hon avled våren 2009.

Denna hittade jag först och inget mönster med den Sad smile så hur skall jag kunna avsluta denna då? Ser ej ut att vara mycket kvar så jag hoppas jag kan få till det, men först skall jag försöka leta efter mönstret.

MammasHardangerdukUtanMonster

Så denna lilla skönhet som är klar.

MammasHardangerdukLiten

 

Här har hon påbörjat en till så den kan jag avsluta eftersom jag kan se på den färdiga hur den skall se ut Smile

MammasHardangerdukLiten_2

Så har vi en löpare påbörjad, men denna hade hon mönstret kvar tillsammans med duken. Tack Mamma!!

MammasdukHardanger800Orginal

Så här skall den se ut.

MammasdukHardanger800

Filten på Drops som jag vill virka är denna.

Blanket 144-1

Den min kompis virkade är denna. Gillar färgvalen hon gjort.

1948159_734049283285711_1618417127_n

Så nu blir det att inskaffa garner för denna Smile

 

diana

No comments:

Post a Comment