Thursday 2 September 2010

Stickad Halsduk i Crisp


Jag kan ej sticka och min mamma har försökt lära mig under skratt och tjut så tårarna rinner, men jag har lyckats sticka två tröjor, ett par tumvantar och ett par sockor 1985 med mammas hjälp, men sedan dess ingenting. Jag önskar jag kunde behärska denna konst, men när jag var inne i Sandviken i våras och såg en stickad halsduk på disken som en av arbetarna hade stickat så vart jag nyfiken. Den var så vacker (svart/röd) och så mjuk att jag vart tvungen att fråga vilket garn det var, “Crisp” svarade hon och visade färgerna de hade. WOW! vilket läckert garn och vilka underbara färger!
Men jag kan ju inte sticka men vill så gärna prova igen och hon sade att denna halsduk är så lätt och snabb att göra att jag kan klara det. Bara räta maskor tills garnet är slut. Jag tog mod till mig och köpte garner, Svart/Lila, Svart/Blå och stickor 5. Betalade och åkte hem. Hjälp!! vad har jag gjort? Jag kan ju ej sticka men jag vill så gärna lära mig. Nåja. När jag kom hem så slängde jag in kassen i en garderob och där fick den ligga tills jag blev modig nog att prova på det.
Men när jag startade ett forum på nätet för hobby och handarbetare så visade det sig att en tjej just stickat en halsduk av just detta garn Crisp och den vart så vacker!! Jag blev sugen igen på att prova på det och tog fram kassen ur gaderoben och hämtade stickboken så jag kunde komma igång.
Det tog ett litet tag innan jag kom igång med farten i stickningen och plötsligt så hade jag stickat en halsduk!! Otroligt!
Här är den! Utan fransar, men nästa skall ha fransar och är Lila/Svart.
CrispBlueScarf
Tänk om jag skulle bli lite modogare och prova på en tröja lite senare, för jag har köpt mönster och garn till den (Svart/Vit), bara att vänta och se.

No comments:

Post a Comment